zondag 24 juli 2011

Na werkeloosheid niet direct een uitkering

Eerst zelf een baan zoeken

Niet direct een uitkering

MARTENVISSER@NHD.NL
HC
- maandag 25 juli 2011 Den Helder - Mensen die in Den Helder een uitkering aanvragen moeten voortaan enkele weken wachten op geld. In die periode moeten ze zelf op zoek naar werk. Pas als ze kunnen aantonen dat ze dit, zonder succes, hebben gedaan krijgen ze een uitkering van de gemeente.
Burgemeester en wethouders voeren deze regeling, per direct, in om te bezuinigen. Ook op andere onderdelen van het sociaal beleid wordt bezuinigd. Zo trekt de gemeente zijn handen af van de inburgering van nieuwkomers uit het buitenland.
Sociaal beleid
Het stadsbestuur stelt dat er wel ingrijpende maatregelen genomen moeten worden, omdat het geld dat beschikbaar is voor sociaal beleid sterker terugloopt dan ingecalculeerd. Den Helder had een tekort van 4,4 miljoen ingecalculeerd, dit blijkt uit te komen op meer dan vijf miljoen.
Daarom is besloten dat mensen niet meer direct een uitkering kunnen krijgen. De gemeente deed altijd al moeite mensen aan een baan te helpen voor een uitkering werd verstrekt, nu moeten aanvragers
verplicht eerst zelf op zoek naar werk. De gemeente gaat ook het mes zetten in het aantal gesubsidieerde banen. De inburgering voor nieuwkomers wordt geheel stopgezet. De overheid verstrekt hier geen geld meer voor, vrijwilligers zullen voortaan de inburgering moeten verzorgen. „Natuurlijk kunnen we als gemeente zeggen: 'dan betalen we die inburgering zelf'. Maar dat loopt erg hard op als je een asielzoekerscentrum in je stad hebt", aldus woordvoerder Remko van de Belt van de gemeente.
Geen goedkeuring
Voor de maatregelen die nu zijn genomen is geen goedkeuring van de gemeenteraad nodig, meldt gemeentewoordvoerder Remko van de Belt.
Bron:  http://www.nhd.nl

1 opmerking:

Anoniem zei

Deze maatregel is het directe gevolg van een door de jaren heen falend stadsbestuur.

Een stadsbestuur dat jaren lang t.g.v. onverstandige investeringen, financiele verbintenissen en het in het instand houden van geldverslindende ambities onze stad inclusief burgers de afgrond in heeft geduwd.

Hoeveel peperdure plannen, onderzoeken en verbintenissen met ontwikkelaars zijn er al door de Helderse bestuursplee gespoeld. (de Libema affaire ligt ons o.a. nog vers in het geheugen)

Het is in hoge mate unfair naar hen die buiten hun schuld werkeloos zijn of raken die zeker tot verhoging van de armoedestand leidt.


Stel je voor, als werkeloze heb je de solicitatieplicht.
Je soliciteert schriftelijk, per mail of via andere wegen.

Als ik put uit ervaringen binnen mijn kennissenkring, dan spreek ik over de 40 plussers die eerder een vaste baan haden of voor een uitzendbureau werkten, het is aan de reintegratiecoach moeilijk aan te tonen dat je hebt gesoliciteerd en waar.

Waarom: Op de vele solicitatiebrieven of mail krijg je zelden antwoord. Persoonlijke bezoeken aan bedrijven resulteren in teleurstelling op teleurstelling.

Omdat het niet verplicht is, is er geen enkel bedrijf die een ondertekende bevestiging van het solicitatie bezoek uitgeeft.

Ze vinden het ronduit vervelend, solicitanten worden huiswaarts gestuurd met de boodschap, bel af - en toe nog maar eens.

Als het college van B&W inclusief de hot shot beleidsambtenaren werkelijk een positieve bijdrage aan de bezuinigen willen leveren dan korten ze zichzelf 10% op hun salaris en sturen ze alle hoogst overbetaalde externen naar huis.
Als er financiele pijn is moeten we dat gezamelijk dragen, niet alleen door jan met de pet.

Dick
NB: En dan maar nog niet te spreken over de vernederende reintegratiesessies met zo'n arrogante reintegratiekwal die zijn clienten als notoire werkweigeraars behandeld.

De functie reintegratie coach zou beter veranderd moeten worden in vernederings coach! Enig respect naar de clienten is vaak ver te zoeken.
Uitzonderingen daar gelaten.

Ook zij ontvangen hun salaris van de belastingbetaler.