dinsdag 19 juli 2011

Parkeercoöperatie biedt gemeenten voordelen.


Parkeercoöperatie biedt gemeenten voordelen.
Zelf doen of uitbesteden? Een klassiek dilemma, ook als het om parkeerbeleid gaat. ParkeerService is een coöperatie van gemeenten die claimt het beste van twee werelden te combineren.
Dat vinden in ieder geval directeur René Grotens van het gemeentelijk Service Center in Zeist en directeur John van Dijk van Coöperatie ParkeerService. Zij leggen uit dat door het samenwerkingsverband de gemeenten parkeertaken kunnen uitbesteden, maar tegelijkertijd ook invloed houden op de koers.
Een coöperatie die zonder winstoogmerk de voordelen van het uitbesteden van taken aan een externe gespecialiseerde partij combineert met de beheersbaarheid van een intern apparaat, dat wil ParkeerService zijn. Krachtig roepen zij gemeenten op om aan te haken: ‘Zelf doen, uitbesteden óf samenwerken? Kies voor het samenspel!’
Momenteel doen Amersfoort, Deventer, Nieuwegein, Hilversum en Alphen aan den Rijn al mee. Nijkerk en Zeist staan op het punt zich aan te sluiten. Waarom? “De voordelen zijn primair dat je met een aantal gemeenten de krachten kan bundelen voor een gedeelde problematiek”, stelt Grotens.
“Je moet je echt afvragen of je dit zelf moet doen", zegt Grotens. Als een gemeente besluit om dan inderdaad de uitvoering uit te besteden biedt de ParkeerService nu dus een eigen optie, die uiteindelijk ook de goedkoopste kan worden. "Het blijft een wat lastige vergelijking, maar de kosten van uitbesteden verschillen amper met die van de coöperatie. En het voordeel zit in het volume. Hoe meer gemeenten meedoen, hoe goedkoper het wordt.”

Aanbesteden
“De voordelen van het lidmaatschap komen voort uit de schaal van het verband”, zegt Van Dijk. Als voorbeeld geeft hij het gezamenlijk aanbesteden van parkeerautomaten. Dat hoeven de gemeenten niet allemaal voor zichzelf doen.
Een ander voorbeeld is het raamcontract voor het leeghalen van de meters. Dit alles gepaard met prestatie-indicatoren. “Onder regie van de gemeente”, vult Grotens aan.
“Ons samenwerkingsverband houdt zich aan de Europese regels voor inbesteden", legt Van Dijk uit. "Op die manier voeren wij het werk uit, maar hebben al de leden een stem over de koers van de coöperatie.” Leden kunnen vragen om specifieke producten of diensten. Parkeerplaatsen- of meters? De handhaving van het beleid. Het is maar net waar de gemeente om vraagt.

Buitengewone opsporingsambtenaren
De coöperatie zal zich ook blijven ontwikkelen en innoveren. Directeur Grotens uit Zeist noemt een grote investering voor de nabije toekomst: scanauto’s. De wagens maken het fysieke controleren van parkeerbonnen overbodig, ParkeerService doet de handhaving met deze auto’s. Een aantal buitengewone opsporingsambtenaren van de gemeente zullen dan gaan werken voor de coöperatie. “De mens volgt dan het werk.”
Maatwerk
Het samenwerkingsverband bestaat nog maar een jaar. De grootste uitdaging voor de komende jaren? “Groeien", zegt Van Dijk. "En dat in combinatie met een hoge kwaliteit, dus ook niet te snel.”
Een andere uitdaging is het vinden van de balans tussen uniformiteit en maatwerk. “Want maatwerk kost geld”, zegt Grotens. “Het moet daarom zo uniform mogelijk verlopen, terwijl de gemeente op bepaalde terreinen ook specifiek beleid wil maken.”
Dat evenwicht moet nog worden gevonden. Dit door het werk uit te voeren en continu te evalueren hoe dat gaat. Het goede voor de aangesloten gemeenten is dat ze hier binnen de coöperatie bovenop kunnen zitten en dat evenwicht dus samen kunnen bepalen en vormen.
Bron: http://www.gemeente.nu

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoe je 't wend of keert de belastingbetaler staat er voor aan de paal en krijgt als beloning dat het controlekeurslijf nog strakker wordt aangetrokken.
Straks wordt de burger nog aangeschreven dat hij nog alleen maar zijn voertuig voor zijn deur mag parkeren als de ramen schoon zijn en het voertuig netjes gepoetst is.
Want 'tja...vieze outo's geparkeerd langs de openbare weg zijn in ernstige mate in strijd met de redelijke eisen van welstand!!